Thursday 25 August 2011

Tahap seksual menurun

SOALAN:
Adakah ketika usia 60 tahun, tahap seksualnya mula menurun. Jika berlaku, adakah sebarang ubat bagi memulihkan tenaga seksual lelaki?

Pengirim,
Manap,
Alor Gajah, Melaka.

JAWAPAN:
Umur memainkan peranan daripada segi kemampuan syahwat. Walau bagaimanapun, apabila individu itu sihat dan mengamalkan gaya hidup sihat, dia mendapat keselesaan dari segi kemampuan syahwat dan berkebolehan mendampingi pasangan wanitanya. Apabila seorang lelaki itu mencecah umur 40 tahun, dia perlu mengambil berat tentang tahap kesihatannya kerana terdapat pelbagai cabaran kesihatan yang bakal ditempuhi seperti kemunculan penyakit kronik iaitu penyakit keturunan seperti kencing manis, tekanan darah tinggi atau sakit jantung dan lain-lain. Penyakit-penyakit ini boleh mempengaruhi kesihatan seksual lelaki dan punca lemah tenaga batin.
Apabila ditinjau berkenaan lemah tenaga batin atau disfungsi erektif, kajian menunjukkan 40 peratus lelaki mengalami lemah tenaga batin dalam umur 40 tahun dan 60 peratus apabila berumur 60 tahun. Jika perkara itu bukan masalah kepada lelaki itu, dia tidak perlu berbuat apa-apa. Disarankan lelaki yang mengalami masalah lemah tenaga batin berjumpa doktor untuk menjalani pemeriksaan supaya doktor mengenali penyakit yang melemahkan fungsi tenaga batinnya. Tidak mungkin seorang lelaki itu kembali seperti umur 20-an.
Rawatan yang sedia ada termasuk ubat yang dapat membantu kemantapan ereksi (seperti Viagra atau Cialais) yang boleh diberi doktor jika sesuai untuk kesihatannya ataupun mendapat bantuan dengan menggunakan pam vakum. Pendek kata, umur memainkan peranan dari segi kemampuan syahwat. Di samping itu, lelaki yang mempunyai lemah tenaga batin, lemah syahwat atau disfungsi erektil boleh mendapat pemulihan dengan rawatan moden melalui doktor. Jangan cuba ubat perangsang yang dijual di kaki lima ataupun melalui orang yang tidak bertauliah. Ubat-ubat itu mungkin membahayakan kesihatan.

No comments:

Post a Comment