Tuesday 23 August 2011

Onani sebelum bersama suami

SOALAN:

Saya sudah mendirikan rumah tangga. Masalah yang saya hadapi adalah sering melakukan onani sebelum melakukan hubungan dengan suami. Bagaimana untuk mengelakkan tabiat ini terusan berlaku?

Pengirim,
Isteri Risau,
Rembau, Negeri Sembilan.

JAWAPAN:
Kebanyakan individu dapat menikmati ransangan seksual dengan cara menyentuh anggota kelamin, lebih-lebih lagi pada bahagian yang merangsangkan mereka. Sebilangan mereka melakukan secara tidak sengaja. Mereka tidak teruskan perbuatan itu apabila mereka sedar kesan atau risiko yang mungkin berlaku apabila perkara itu dipanjangkan. Lagipun mereka dapat melihat perubahan negatif yang berlaku kepada mereka apabila mereka mengamalkan perbuatan melancap seperti rasa letih, lemah, mengantuk, suka berseorangan, kurang bersosial dan mengganggu kesihatan juga ketenteraman jiwa (rasa serba salah selepas selesai melancap).
Tetapi jika amalan melancap itu dapat menghindarkan mereka daripada melakukan perbuatan yang boleh mendedahkan mereka kepada bahaya seperti melakukan hubungan seks rambang, dan kemungkinan akan terdedah pada kehamilan atau penyakit kelamin atau HIV atau AIDS, mungkin mereka boleh melakukannya tetapi mesti dalam had yang bersesuaian.
Individu yang terperangkap dengan amalan melancap dan terikat dengan amalan itu masih boleh mengecapi kebahagian rumah tangga dengan kerjasama pasangan yang prihatin dengan mereka. Mungkin dengan bantuan kaunselor, amalan itu dapat melegakan individu itu. Kerjasama pasangan membantu melakukan sentuhan yang memberangsangkan dapat mengurangkan amalan melancap dan lama-kelamaan pasangan yang bergantung dengan amalan melancap tadi tidak bergantung pada perbuatan itu dan dapat menikmati hubungan seksual dengan pasangan secara berpasangan iaitu dengan cara normal.

No comments:

Post a Comment