Monday 22 August 2011

Pesakit HIV rimas guna kondom

SOALAN:
Saya adalah seorang bekas penagih dan doktor telah mengesahkan saya mempunyia HIV positif. Saya sudah berumah tangga. Masalahnya dalam menjalankan hubungan seks saya berasa tidak selesa dan rimas apabila menggunakan kondom. Bagaimana caranya untuk memberikan keselesaan kepada isteri saya tanpa menggunakan kondom?

Pengirim,
Yus,
Kuala Terengganu, Terengganu.

JAWAPAN:
Jangkitan kuman virus HIV/AIDS adalah melalui hubungan intim dengan pesakit HIV/AIDS, penggunaan jarum yang mengandungi bekas darah daripada pesakit HIV/AIDS sama melalui otot ataupun melalui pembuluh darah dan anak di dalam kandungan ibu pesakit HIV/AIDS. Cara pencegahannya adalah memastikan tiada hubungan bendalir daripada pesakit HIV/AIDS kepada tubuh badan individu yang sihat. Kemungkinan kemasukan kuman virus daripada pesakit boleh berlaku seperti melalui kulit yang melecit yang mudah berlaku dalam hubungan intim seperti hubungan seksual dan ciuman.
Jangan sekali-kali mengambil risiko dengan melakukan hubungan seksual tanpa menggunakan kondom. Sekiranya berdegil juga kemungkinan isteri turut akan menjadi mangsa.

No comments:

Post a Comment